måndag 14 september 2009

Höst!



Hösten är här och som vanligt tycker man att sommaren passerade alldeles för fort! Man grämer sig över allt man hade planerat men inte hann göra, man gruvar för den långa, kalla, mörka vintern å all snöskottning, problem med bilar som inte startar i kylan etc etc.

MEN!! sånt man inte kan göra nåt åt ska man inte ödsla energi på att gå å grubbla över utan istället njuta av det som är nu - och nu är det underbar höst!! Det skulle kunna storma å regna, va kallt å riktigt jävligt, men alltså, det är ju istället helt underbart! Kalla nätter (som det ska vara på hösten) sen soliga å varma dagar å alla fina färger ute! Nu har vi haft en par såna dagar och fler ska komma (de har dom lovat!). Såklart e inte alla våra höstdagar så där underbara, men dom dåliga dagarna kan man ju inte göra nåt åt å ska man därför inte tänka på :) Förhoppningsvis har vi 2 månader med härligt höstväder!

Jag fortsätter ju med mitt målande å är rätt beroende av dom dagarna för det får ju varken vara för kallt eller regna för att det ska gå att måla. Det blir ju mörkt rätt tidigt på kvällen oxå så man har inte så många timmar på sig när man jobbar på dagen. Sen så ska man ju ha nånstans att lägga alla jäkla brädor på tork oxå (å torkar gör dom ju inte så snabbt nu på hösten!) där dom är skyddade mot regn, små barn, hundar å katter! I söndags fick jag lite problem, var ju kanonfint väder och jag tänkte passa på att grunda typ 30 jättelånga plankor... va händer...? jo såklart börjar det regna! Jag säger det igen... jag har så otroligt bra grannar (me få undantag... ingen nämnd..) och min granne Boris kom och erbjöd mig att få hålla till i hans gigantiska garage som han har på sin gård! Fick även låna bockar att lägga upp allt på så jag slapp stå dubbelvikt å måla på marken. Gud så glad jag blev! Hann måla allt den kvällen och kunde hålla på till kl 23 pga att han har superbelysning där i garaget så det var i princip dagsljus där jag stod. Supertack för det!!!

Igår kväll målade jag fotbrädor och vindskivor till bron. Hann bli lite mörkt innan jag var klar men tog vindskivorna sist så då hade jag lite ljus från gatlyktan (se bilden). Det otroliga igår kväll var att det nog var 15 grader ute till säkert kl 21! Stod i bara en tröja å de va riktigt varmt. Ville inte springa in å kolla exakt temp pga jag hade massa färg på mig samt såklart hade trampat i hundbajs å lyckats klättra uppför stegen med det utan å märka det... tyckte de lukta å tänkte att hunden nybajsat nere på marken nånstans... haha men när jag klättra ner så var det inte jord som va på stegen och som jag fick på händerna... de va nåt annat... :) Blä, va äckligt!!!!

Haft sorg i helgen oxå... min granne Kajsa berättade att hon sett en av våra 3 katter ligga ihjälkörd brevid vägen häromdagen... Det var Elias katt "Lill-Mimmi". Var hon som födde kattungarna och en av dom har vi behållit. Elias blev såklart jätteledsen men nu bestämde vi att kattungen får bli hans och att vi ska försöka se till att dom inte springer ute mer, vilket iofs inte är så lätt... Jag gick iaf igår och försökte hitta katten, dels för att ta reda på den och begrava den, men oxå för att undvika att barnen råkar hitta henne, hon var nämligen rätt illa tilltygad, sa Kajsa. Hittade henne inte så antagligen har något djur farit iväg med henne. Blev då nästan lättad för jag tycker inte heller det vore kul att se hennes sargade kropp, nu slapp jag ju det.

Sorg av en helt annan grad har ju familjen Jonsson... Isac var en supergo kille som alltid var glad å snäll mot allt och alla. Otroligt tråkigt och jag tänker ofta på hans familj som förlorade en son och lillebror.
R.I.P Isac..

Har varit lite dålig på att skriva här nu några dagar, dels pga en massa utearbete men oxå pga mitt trådlösa slutat funka - igen! Hatar å sitta fast i en kabel! Josef kom med en router till mig förra gången men nu funkar det inte iaf... men han hade visst en till som jag ska få testa så jag hoppas det börjar funka igen då! Jobbar ju hemma och brukar ju sitta vid köksbordet i vanliga fall. Det är rätt stort och det behövs för man har en massa papper, ritningar, kataloger mm som man behöver "bre" ut. Nu sitter jag i tv-rummet, vid ett litet bord å är inte alls nöjd! :( Men vädret är fint iaf :)). Tjingeling!



3 kommentarer:

  1. Testat att "starta om" routern, genom att bara slita ut strömmen och plugga in den igen efter typ 5-10 sekunder? Det är universal lösningen som funkar på de mesta :)

    SvaraRadera
  2. Alltså du...! Jag har resetat den där jäkla routern säkert hundratals gånger!!! Å såklart oxå dragit ur strömkabeln, så länge som till nästa dag t o m. Kom gärna hit om du tror du har rätta "knycken" på å reseta en router så blir jag jäkligt glad lovar jag ;)

    SvaraRadera
  3. Vad kul med mycket läsning:) Vilken tur att du fick måla bräder till sena kvällen i ett garage!!!:) Sånt där är ju guld värt:)

    SvaraRadera