fredag 1 juni 2012

Trevligt på jobbet :)

Idag va ja bjuden till flyktingmottagningen där jag jobbade tidigare. Dom hade avslutning för samhällsinformatiomen som flyktingarna får. Saknar all daglig jobbkontakt med våra nyanlända och den senaste gruppen, som kom hit i början på november 2011, är verkligen öppna, glada å positiva till att vara här, jättekul! De talar somaliska, oromo och amharic men via, Hevi som kan arabiska vilket vissa av dom oxå kan, så översattes allt som sades i flygande fläng :) Dom fick beröm över sitt intresse å närvaro vid alla träffar och fick även även diplom för detta. De fick även berätta om vad dom tyckte varit det viktigaste dom lärt sig och det blev många skratt och applåder då :) En sa att det var att om man lånar pengar av nån så måste man betala tillbaka :) Kvinnorna tog upp kvinnors rättigheter samt att visa respekt för varandra och att respektera andras åsikter, att våga tycka olika utan att vara rädd för något, självklart för oss svenskar kanske ment tyvärr inte på många andra ställen i vår värld. En sa att från första dagen hon kom hit till Sorsele så hade hon tre ord att säga och det var lycklig, lycklig, lycklig! Är rätt otroligt med tanke på att dom kom precis när vår mörka kalla vinter kom, dom har nog värre saker att "klaga på" än vad vi har! En man sa att allt här var så bra men att man i Sverige kan gå och gifta sig med nån av samma kön.. de va väldigt konstgt! Inget fördömande utan bara skratt och åsikten att det väl var konstigt.



Efter alla roliga trevliga historier så var det en av tolkarna som sa att dom alla ville framföra en sak. Han frågade om mitt namn och sa att dom ville säga tack till mig för att jag alltid hjälper till varsomhelst och närsomhelst dom träffar mig. Jag blev jätteglad - å rörd! Jag skulle behövt dom vindrutetorkare som min bror tyckte att mamma skulle ha då vi va små å såg Lilla huset på prärien :) Behöver inte alls få en massa uppskattning för vanliga självklara vänliga saker men idag då 22 st vänliga nya Sorselebor visade det så kan jag verkligen säga att det känns i hjärtat! <3


Sen fikade vi och dom sjöng och visade upp lite dans. Jätteimponerande hur dom med ljud kan skapa musik och dansar utan att det måste stå på en massa musik i bakgrunden!


Dom blev informerade om nationaldagsfirandet vid hembygdsgården och jag tror och hoppas att många av dom kommer dit och jag hoppas att många av oss Sorselebor då passar på att ta kontakt med dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar