lördag 24 mars 2012

Sophantering...

Här är mitt garage efter att jag burit ut allt skräp som jag skulle köra på återvinningsstationen. Hur min bil fick plats där inne tidigare är ju en gåta... :)
Proppfullt släp med skrot!

I fredags lånade jag släp och bil och körde bort en massa skrot till återvinningsstationen. Jag jobbar ju nu bl a som kundtjänst på GVA och ska veta en del om sophanteringen i Sorsele. Jag pratade därför med Rickard W då jag var iväg med mitt skräp. Insåg ju att jag (pinsamt nog) har haft helt fel tänk gällande hur man ska sortera sopor! Jag har i princip trott att allt man kan slänga i "Brännbart"  - det är bra! Å att där kan man slänga de mesta.. Så har jag även då "sorterat" mitt skräp här hemma, dvs i säckar där jag blandar kläder, tidningar, plastförpackningar etc etc... hm.. inte bra alls, jag hade absolut noll koll! Var jätteintressant att få höra en del om hur det funkar med sopor/avfall här i kommunen och vi bestämde att jag ska få vara där på studiebesök en hel dag, ska bli jättekul! 

Om det nu, mot förmodan, finns nån fler än jag som har lika dålig koll så kan jag iaf tala om att allt man kan slänga i alla containrar (dom blåa) - det är BRA. I den röda - dvs "Brännbart" ska bara slängas sånt som inte går att sortera till något annat ställe. Allt brännbart avfall körs bort och kommunen betalar där viktpris, vilket jag tror är 1,85 kr/kg. Japp så äre, så tänk på de nu! Å är man, som jag, osäker på vart saker ska slängas så finns ju Rickard där och han är jättesnäll och hjälpsam :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar