söndag 16 oktober 2011

Ej i tjänst!

Tänkte ta upp en sak som jag funderat över ett bra tag. Har (under sista året speciellt) märkt hur otroligt bittra å missunnsamma människor det finns! Gud så jäkla jobbigt dom måste ha det med att gå omkring å må dåligt över jäklar i mig allt! Särskilt sedan jag blev anställd av kommunen har jag märkt av detta, dels en jäkla massa skriverier å åsikter i insändare, bloggar etc mot oss på jobbet. En massa felaktigheter och åsikter där folk inte har en aning om vad som är korrekt och inte. Men var inte det utan mig privat jag tänkte skriva om. Allt man får höra om, och ibland håller öronen på att ramla av,  har jag valt att ignorera, det har varit rent av skrattretande för det mesta. Idag gjorde jag ett undantag och svarade på en sak i vk, ännu en löjlig grej som nån bitter kärring stört sig på och jag blev ju inte förvånad!

Brukar ju rätt ofta vara ute med skotern på vintern och tar då oftast med en hel hög med barn förutom mina. Ibland följde en av mina arbetskamrater med, en kille som liksom jag gillar att vara ute i naturen, köra skoter och hitta på roliga saker för barn! Fulla skotern, pulkan å även ett par stycken på bob bakom. Men plötsligt förra vintern vart det ett jäkla hallå om detta. "Vi" hördes inte vara rättvisa och att vissa fått följa mer än andra... Då jag och Josef däremot var ute en gång och hade 5 flyktingbarn, kompisar till våra barn, med oss, då gick det tydligen bra... Dom här sura kärringarna som klagar å mår dåligt...tycker ni att jag ska säga till mina barn att dom inte får vara för mycket med vissa barn utan det ska roteras rättvist? Eller handlar det om vilka andra vuxna som följer med? Man är ute på sin egen jäkla fritid, med sin egen skoter som jag tankar för mina egna pengar, egna övriga grejer såsom skoterpulka, renskinn bobar, tefat och fika och med barnens egna vänner å folk stör sig på det! Ta å far ut själv å stå för alla kostnader kring det, på er egen fritid, om ni nu tycker det är så jäkla orättvist. Far ut med dom som blivit "över" och inte fått följa med! Herregud säger jag bara!

Samma var det med Nalovardo. For dit ett par gånger med flyktingar. En lördag på egen obetald tid. Körde min egen bil å en arbetskamrat hade lånat kommunens buss för att kunna ta med så många som möjligt. Packade varenda jäkla skida, sko, snowboard jag hade i garaget (och det är massor eftersom jag passade på att "hamstra" inför framtiden då Sorsele IF hade sin bytardag förra året) och vi hade även med oss en del grejer som folk skänkt till flyktingmottagningen och som vi lånade ut. Sprang upp å ner i backen hela dagen, knäppte säkert pjäxor 200 gånger den dagen å naglarna var blåa av alla gånger jag råkade spänna spännet rakt över fingret (AJ!). Mina egna barn var snälla och åkte bob hela denna dagen så att alla andra barn skulle kunna åka så mycket som möjligt.Va're nån som störde sig över detta?? Men förmodligen! Fick höra en massa skit om hur "vi" varit orättvisa å vissa inte fått följa med. Fick även höra skit om att vi fraktat en del med kommunens buss... Om vi nu hade tvingat med varenda en (alla vill inte fara ut på sånt där) så hade det väl klagats på att inte alla "vanliga" sorselebor fått följa med, precis som under "Tyck till" i dagen VK :) 

Ibland blir man less men tänker fortsätta hjälpa precis vem jag vill och kommer att fortsätta skita i alla ni som stör er! Ordna nåt själv istället för att sitta å må dåligt över att ingen gör nåt för just dig!

Jag tycker om att hjälpa gamla och handikappade människor oxå. Klippa gräsmattan, byta däck på bilen, städa bilen, dra fram soptunnan, lyfta tunga saker mm mm. Inser att jag inte bör ta anställning inom äldreomsorgen för då lär de väl bli ett jäkla liv om det oxå, att vissa får hjälp men inte andra!

Funderat på å beställa efter en reflexväst med trycket "Ej i tjänst" så vissa personer slipper gå omkring å må så himla dåligt.

Jag är inte ute efter att få något beröm över att jag är "snäll", "duktig" eller "hjälpsam" men verkar som att man måste tala om hur det ligger till för att vissa inte ska behöva störa sig så otroligt. Tragiskt!

1 kommentar:

  1. Stå på dig förstår det är jobbigt.
    Skulle ALDRIG kunna göra samma fina jobb som du gör.
    //fd granne

    SvaraRadera