torsdag 15 december 2011

Vernissage!

Bildläraren på skolan  har, i ett projekt som kallas "Skapande skola", låtit barnen, i klasserna från förskolan upp till åk 6, måla varsin tavla. Dessa tavlor har under veckan funnits att beskåda på ett vernissage på biblioteket. Vi föräldrar har fått hem lappar med info om detta och att vi även kan tinga vårt barns tavla för att sedan köpa den för 100 kr. 

Jag sa till barnen att självklart ska vi köpa era tavlor! Emanuel tyckte att det var bra medan Elias lite oroligt förklarade att hans "nog inte var så fin", "bara några streck typ..." och det märktes att han nog inte tyckte att den var värd 100 kr. :) Jag vet ju att han både har dåligt självförtroende men oxå är väldigt självkritisk, så jag försökte förklara att den visst kommer att vara jättefin! 

I torsdags tog jag med barnen och vi åkte till biblioteket för att titta på tavelutställningen. Stora skärmar stod uppställda med barnens tavlor upphängda, en klass för varje skärm. Jättefina tavlor, finns en massa små konstnärer på skolan :) Elias gick direkt fram till sin tavla, gjorde en grimas å pekade på sin tavla och såg på hans blick att han väntade på min reaktion...:) Å vad ser jag, ett riktigt konstverk! Jättefin tavla! Då man tingat tavlorna så har dom satt upp orangea runda klisterlappar och på håll såg det på Elias tavla ut som att det var en sol. I mina ögon såg tavlan ut att föreställa strand, hav och himmel och jag förklarade det för Elias - som såg aningen skeptisk ut och nog undrade om jag var riktigt allvarlig :) De flesta tavlor var typiska "barntavlor" med motiv såsom blommor, hjärtan, jultomtar, bilar, träd etc, en del var i princip en massa streck i en massa olika starka färger och förmodligen är man rätt partisk som mamma, men tycker Elias lilla tavla verkligen stack ut bland alla de konstverk som hängde där!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar